Search

מותחים את החבל: איראן מקצרת את הדרך לפצצה - ישראל היום

מותחים את החבל: איראן מקצרת את הדרך לפצצה - ישראל היום

הצהרתה של טהרן היום (רביעי) כי היא מתחילה להעשיר אורניום במתקן התת-קרקעי בפורדו לרמה של 5 אחוז, היא עוד הפרה של הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. אך מה המשמעות של ההכרזה? עד כמה היא מקרבת את איראן לנשק גרעיני? מומחים ששאלנו בתחום סבורים שיש מקום לדאגה, בעיקר אם העולם לא יגיב, אך מציינים כי טהרן לא שברה את כל הכלים ולא מתכוונת למהר בפיתוח נשק גרעיני.

דוקטור אמילי לנדאו, מומחית ליחסים בינלאומיים וחוקרת מדע המדינה ישראלית במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב, מציינת כי איראן לא שברה את הכללים אבל רפיסות התגובה נגדה עד היום וחולשות ההסכם שנחתם בעבר מהוות סיבה לדאגה.

צנטריפוגות מסוג IR-6 // צילום: רויטרס

"טעות היסוד היתה שלא דרשו מאיראן לפרק את המתקן בפורדו. מודבר במתקן מתחת להר ומאד מוגן שאין דרך פיזית לפגוע בו. המתקן הזה הוא בעל יכולות צבאיות ומסוגל לייצר חומר לשתי פצצות גרעיניות לשנה. לכן ההסכמה להשאיר אותו בהסכם הגרעין הקודם היתה ויתור ענק וטעות גדולה. המתקן הזה נבנה עם 1,000 צנטריפוגות שמסוגלות להעשיר אורניום לרמה צבאית", אומרת לנדאו. 

לנדאו מסבירה כי: "היה הסכם שהמתקןבפורדו יהפוך למכון מחקר גרעיני אבל זה לא קרה במשך ארבע השנים מאז ההסכם וכעת איראן מזרימה אל הצנטריפוגות במתקן גז אורניום להעשרה גרעינית כשהיא יכולה לייצר בו כל סוג של אורניום שהיא תרצה. בפועל זו התקדמות קטנה ולא שבירת ההסכם. האיראנים משדרים כאן מסר לאירופה שתעזור להם לשבור את הסנקציות של ארה"ב".

עוד בנושא:

"למעשה יש כאן מצב פרדוקסלי שבו במקום שהסנקציות יביאו להסכם גרעין יותר טוב, איראן מנצלת את רפיסות המערב וחוסר התגובה האמריקנית כדי למקם את עצמה טוב יותר לקראת מו"מ עתידי שבו היא רק תחזור להסכם הגרעין הקודם שהיה רע מאד. כלומר במקום שהלחץ יביא להסכם חדש איראן מייצרת מצב שאם יהיה מו"מ היא תגיע אליו ממקום של עוצמה ולא של חולשה. כאן גם צריך להבין שהאיראנים הופתעו מהרפיסות של המערב. הם ממשיים להיות תוקפניים ולפעול בכל רחבי המזרח התיכון ולא קורה להם כלום. לכן הם כל הזמן בוחנים את מידת הסבלנות של הצד השני. לכן אם על ההכרזה היום לא תהיה תגובה חריפה הרי שהמצב לא טוב וטהרן עלולה להמשיך בהתקדמות האיטית שלה לעבר הגרעין", אומרת לנדו.

"צעד משמעותי אך לא בשבירת כלים"

אדם רז, היסטוריון העוסק גם בתחום הגרעין ופיתוחו, מסביר כי ההחלטה האיראנית מהיום מקדמת את איראן לעבר הפצצה בעוד כמה חודשים איך אינה שוברת את כל ההסכם או ההסכמות עם המערב. "איראן הודיעה על הזרמת גז לצנטרפוגות מתקדמות יותר וכן על העשרה של האורניום לרמה של 5 אחוז. בוודאי שזו הפרה של ההסכם כמו ההפרות הקודמות, אבל אם לפני כן איראן היתה רחוקה מהפצצה 12-9 חודשים הרי שכרגע היא קצת מקדמת את עצמה יותר לעבר יכולת לייצור פצצה גרעינית בעוד כמה חודשים אבל זה לא שיש לה פצצה ביד", מסביר רז.

שער הכניסה למתקן הגרעיני בפורדו

ההיסטוריון מסביר כי "כדי להכין פצצה צריך אורניום ברמת העשרה של יותר מ-95 אחוז ואת זה איראן לא עושה. כלומר יש כאן השלכות מדיניות כלפי חוץ אבל הרבה יותר כלפי פנים. באיראן יש ויכוח חריף ומאבק בין הצדדים המתונים במשטר בראשות שר החוץ זריף והנשיא רוחני לבין המנהיג העליון חמנאי שרוצה פצצה. לכן ההכרזה של היום היא הרבה יותר אל תוך איראן מאשר החוצה. זה ריצוי של הצד הנוקשה במשטר שזועם על הסנקציות ועל הפגיעה בכלכלת איראן ורוצה להתקדם יותר לעבר הפצצה". 

"עם זאת", קובע רז, "צריך לשים לב שאיראן עד היום נזהרה לא לעבור את רמת העשרת האורניום של 20 אחוז ולא לבצע מחטף או ריצה לעבר פצצה גרעינית. הסיבה היא שמשטר האייטולות עצמו מבין שפצצה איראנית תגרום למרוץ חימוש גרעיני בכל האזור. סעודיה תרוץ לפצצה, מצרים תרוץ ואולי עוד מדינות. כלומר ברגע שאיראן תהיה בפועל גרעינית היא לא תהפוך למדינה הגמונית במזרח התיכון אלא הכוח שלה ייחלש דווקא בגלל שכולם ירוצו לפצצה וישראל אולי תשבור את מדיניות העמימות שלה. לכן טהרן נזהרת כל הזמן שלא לחצות את הסף אלא לאפשר לעצמה את האופציה לפצצה. אז האם יש כאן מקום לדאגה? ובכן בהחלט כן, איראן קצת יותר קרובה מעשית לפצצה. אבל האם צריך להיבהל? לכך התשובה היא לא כי רואים שטהרן לא מעוניינת באמת לשבור את הכלים מול העולם. איראן לא רוצה זאת לא מדינית ולא כלכלית".

Let's block ads! (Why?)



2019-11-06 11:36:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzA0OTAx0gEA?oc=5

Bagikan Berita Ini

0 Response to "מותחים את החבל: איראן מקצרת את הדרך לפצצה - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.