Search

נתניהו על טענות גנץ: "עיכוב של שעה באישור המעקב הדיגיטלי - היה מביא למות ישראלים" - ישראל היום

נתניהו על טענות גנץ: "עיכוב של שעה באישור המעקב הדיגיטלי - היה מביא למות ישראלים" - ישראל היום

לשכת ראש הממשלה נתניהו דחתה היום (שלישי) את טענותיהם של חברי רשימת כחול לבן, בהם היו"ר גנץ, וגבי אשכנזי, על האופן שבו אושרו תקנות החירום שמאפשרות מעקב דיגיטלי אחרי נשאי הקורונה. "עיכוב של שעה היה יכול להביא למותם של ישראלים רבים, כפי שקרה באיטליה ובמקומות אחרים בעולם". 

נתניהו וכחלון הכריזו: המשק עובר למתכונת חירום // צילום: קונטקט

עוד מסרו מלשכת נתניהו: "לאחר שהדיון בוועדת חוץ וביטחון התמהמה ויכול היה להימשך ימים רבים, פעל רה"מ נתניהו במהירות, יחד עם משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה, כדי לאפשר שימוש מיידי בכלים הדיגיטליים שיכולים להאט את התפשטות המגפה בישראל ולהציל ממוות אזרחים רבים. ההחלטה נוסחה על ידי היועמ"ש ומשרד הבריאות ואושרה פה אחד בממשלה. ההחלטה תקפה ל-14 יום, ובזמן הזה ועדת חוץ וביטחון תוכל להעיר את הערותיה ביחס לשימוש בכלי". 

כאמור, גנץ תקף את אופן קבלת ההחלטה, ואמר: "אנחנו נמצאים בתקופה חריגה שבה, לצערי, יש צורך לנקוט באמצעים חריגים על מנת להציל חיים. יחד עם זאת - אסור לעשות זאת במחטף ובלי פיקוח. כחול לבן תעמוד על כך שוועדת החוץ והביטחון כמו גם ועדה מיוחדת לנושא הקורונה, ועדת הכספים וועדות נוספות, יוקמו כבר היום בכדי לפקח על התהליכים ולאשר תקנות נדרשות לעת הזו.

"ועדת החוץ והביטחון חייבת לקבל לידיה את כל המידע אודות הליכי המעקב שאושרו עוד היום. ככה זה בדמוקרטיה. לא נאפשר למדינה להתנהל בלי כנסת מתפקדת בתקופת חירום".

כאמור, גם חברו לרשימה גבי אשכנזי תקף את אופן קבלת ההחלטה. "הממשלה אישרה באישון לילה, במחטף, את תקנות שעת החירום, למרות שוועדת החוץ והביטחון החלה לדון בנושא אתמול – מבלי שניתנה האפשרות לקיים אותו באופן רציני ולהשלימו. לא ראוי שכך יאושר שימוש באמצעי זה. ללא פיקוח פרלמנטרי וציבורי.

 

עוד בנושא:

• פה אחד: הממשלה אישרה את התקנות לשעת חירום

• "הבידוד על חשבון ימי מחלה - לא חוקי"

• בעקבות התקנות החדשות: שינויים בתחבורה הציבורית

• המדינה פותחת את הכיס: כך תיראה חבילת הסיוע למשק

"אני קורא לאפשר את הקמת ועדת חוץ וביטחון עוד היום על מנת לזמן דיון מיידי בנושא, ולהפעיל את הפיקוח המתחייב בחוק".

כזכור, בתום ישיבה לילית הממשלה אישרה הלילה פה אחד בישיבת ממשלה טלפונית, בהשתתפות הייעוץ המשפטי, תקנות לשעת חירום להפעלת הכלים הדיגיטליים על ידי השב"כ שיסייעו במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה.

אמש כינס ראש הממשלה נתניהו מסיבת עיתונאים משותפת עם שר האוצר משה כחלון במהלכה התייחס לנושא ואמר: "הלילה יאושרו תקנות חירום לשימוש באמצעים דיגיטליים לעקוב אחרי התפשטות הנגיף ולעצור אותו. דנו בכך שש שעות, ביקשנו להבטיח פיקוח קפדני על הכלי הזה - כדי שהוא לא ישומש לרעה. הכלי ישומש ל-30 יום, ישראל היא דמוקרטיה ואנחנו צריכים לשמור על האיזון", הרגיע נתניהו.

ראש שירות הביטחון הכללי, נדב ארגמן, התייחס להחלטת הממשלה: "שירות הביטחון הכללי נענה לבקשת הדרג המקצועי במשרד הבריאות מתוך אחריות לאומית והבנה שיש בידינו לסייע בהצלת חיים של אזרחי מדינת ישראל. הפניה התקבלה בשב"כ לאחר שהתברר שלרשויות אחרות במדינה אין את היכולות הטכנולוגיות הנדרשות כדי לסייע במאמץ זה. לאחר בירור ראשוני שממנו עלה כי לשב"כ היכולות המתאימות, התקיימה שורה של דיונים עם גורמי משרד המשפטים, בראשות היועץ המשפטי לממשלה, אשר נתן את אישורו לשילוב היכולות הטכנולוגיות של שב"כ במאמץ הלאומי, לצורך הצלת חיים.

"שב"כ ער לכך שמדובר בעיסוק החורג מפעילותו השוטפת בסיכול טרור ולכן הבקשה נדונה ואושרה על ידי היועמ"ש לממשלה ונקבעו מנגנוני פיקוח ובקרה סדורים בתהליך".

ארגמן הדגיש: "כראש שירות הביטחון הכללי, אני מבקש להבהיר כי רגישות העניין ברורה לי היטב ולכן הוריתי כי רק קבוצה מצומצמת מאוד של אנשי שירות תעסוק בנושא וכן כי המידע לא ישמר במאגרי השב"כ. כמו כן, המידע ימסר ישירות למנכ"ל משרד הבריאות או לראש שירותי בריאות הציבור, שיעשו שימוש במידע רק לצורך מתן הנחיות שתכליתן הצלת חיי אדם. אני מבקש להדגיש כי שב"כ לא יעסוק בשום שלב באכיפה או פיקוח על חייבים בבידוד. הסיוע הטכנולוגי שנתבקש השב"כ לספק למשרד הבריאות, נועד לתכלית אחת בלבד - הצלת חיי אדם.

"הסיוע יבוצע אך ורק על פי הנדרש, לצורך התמודדות עם התפשטות המגפה ותחת מגבלות וריסונים ברורים ומוגדרים, שסוכמו עם הגורמים המשפטיים הבכירים במדינה".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגן על ההחלטה לאשר את תקנות החירום וכתב בהודעה מטעמו: "בין הצעדים הרבים שננקטים, אישרה היום (17.3.20) ממשלת ישראל תקנות לשעת חירום המסמיכות את שירות הביטחון הכללי לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים עבור משרד הבריאות שתכליתם צמצום התפשטות נגיף הקורונה.

|גם מהלך זה, אותו יזם משרד הבריאות, לווה מראשיתו ע״י גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה, ועל ידי באופן אישי. הדבר נעשה תוך קיום שיח רצוף עם הדרג המדיני, גורמי המקצוע במשרד הבריאות, במשטרה ובשירות הביטחון הכללי. שיח שתכליתו להבטיח, כי האמצעים שיינקטו נועדו לתכלית ראויה, אינם פוגעניים מעבר לנדרש, ומאזנים נכונה בין האינטרס הלאומי של הגנה על שלום הציבור ובריאותו לבין זכויות האדם, ובראשן - הזכות לפרטיות. מטרת התקנות היא הצלת חיים בשעת חירום. פשוטו כמשמעו", הוסיף מנדלבליט.

ממשלת ישראל מחויבת לנקוט בצעדים לשם הגנה על זכותם של אזרחיה ותושביה לחיים, המהווה את הזכות החוקתית המוגנת הראשונה במעלה.

כזכור, בנאומו ביום שבת האחרון התייחס נתניהו בפעם הראשונה לאפשרות שייעשה שימוש בכלים דיגיטליים ואמצעים טכנולגיים לצורך מעקב אחר חולי חולי המפרים תנאי בידוד. ההודעה עוררה תגובות רבות מצד חברי כנסת וארגונים שונים שטענו כי מדובר בצעד קיצוני ומרחיק לכת.

בתגובה להודעה פנה ח"כ ניצן הורוביץ ליועץ המשפטי מנדלבליט כדי למנוע את הפעלת האמצעים, שמצדו הגיב כי העניין ייבדק והוסיף כי "במסגרת הבחינה המשפטית הוחלט על הטלת מגבלות שונות על האמצעים שיופעלו, לרבות בהיבטים של תקופת הפעלתם, הפיקוח המשפטי על ההפעלה והשימוש הנעשה במידע שנאסף. זאת במטרה להגיע לנקודת האיזון הנכונה בין האינטרסים החשובים הרלוונטיים. הפעלת האמצעים תובא לאישור הממשלה ובהמשך לכך גם לאישור ועדת הכנסת הרלוונטית".

Let's block ads! (Why?)



2020-03-17 10:13:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzQyODAx0gEA?oc=5

Bagikan Berita Ini

0 Response to "נתניהו על טענות גנץ: "עיכוב של שעה באישור המעקב הדיגיטלי - היה מביא למות ישראלים" - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.