Search

העלייה במקרי ההידבקות בישראל: האם גם חובת הבידוד לא תעזור? - ישראל היום

העלייה במקרי ההידבקות בישראל: האם גם חובת הבידוד לא תעזור? - ישראל היום

בזמן ששרי הממשלה מקבלים עדכון על הקורונה ודנים לקראת קבלת הכרעות דרמטיות, ובמקביל אנשי המקצוע במשרד הבריאות מקיימים דיונים, חלו התפתחויות שעשויות לשנות את ההחלטה על בידוד גורף לכל השבים מחו"ל או לכל הפחות לאתגר אותה.

נתניהו: "שוקלים בידוד לכל השבים מחו"ל" // צילום: עמי שמיר

אתמול התגלה לראשונה חולה "ממקור לא ידוע". מדובר בנהג אמבולנס של מד"א. הוא לא חזר מחו"ל מאחת המדינות שבהן יש התפרצות ולא היה במגע עם אחד מהחולים הידועים. עם עד כה התגאה מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שבישראל יודעים מהו מקור ההדבקה של כל חולה מאובחן, בא חולה מספר 29 והראה שהתפיסה השתנתה.

כנראה שנגיף הקורונה לא מוכל ומבודד. והעובדה שיש חולה שלא ידוע מהיכן נדבק מעידה על העברה באוכלוסייה הכללית ולא רק בקרב החוזרים ממדינות מסוימות, ולא רק בקרב מי שהיה במגע עם חולה שאובחן.

חולה נוסף שמאתגר את הנחיות משרד הבריאות הוא החולה המכונה "חולה מספר 36". מדובר בגבר בשנות ה-40 לחייו שחזר מבריסל ביום חמישי שעבר 5.3. בבלגיה אובחנו כבר כ-200 חולים ובימים אלו נראה שהיא מתחילה כמו שכנותיה לחוות התפרצות של המחלה.

אך בשלב זה אין לגביה חובת בידוד ולפי הנחיות משרד הבריאות גם לו היה החולה סימפטומטי לא היה צריך לבדוק אותו (אלא אם מצבו קשה עד כדי כשל ריאתי).

הנתונים באדיבות משרד הבריאות // צילום: יהושע יוסף
שני המקרים האלו מעידים שמשרד הבריאות צריך לשנות את ההנחיות ולהפסיק לחפש רק "תחת הפנס". החולים שמאובחנים יכולים להיות לא רק אלו שחזרו ממדינה מסוימת ויכולים להיות כל אחד מאיתנו אזרחי ישראל, מכיוון שהנגיף כבר פה.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור סבור שהצעדים שעליהם המליץ אתמול (ראשון) למשרד הבריאות, להטיל חובת בידוד על החוזרים מכל מדינה שהיא אינם בהכרח נכונים. מדובר בצעדים שטרם אושרו.

"הדגש צריך להיות שכל בנאדם עם חום ושיעול צריך להיות חשוד לקורונה וצריך לבודד אותו בית. זו אשליה שנסגור את הגבולות ולא יהיו פה חולים", אמר פרופ' לוין. יצוין כי ארגון הבריאות העולמי מנחה במפורש שלא לסגור גבולות למעבר אנשים או סחורות כאסטרטגיה להתמודדות עם נגיף הקורונה.

"יש פה אשליה שאין בישראל העברה מקומית של קורונה ושסגירת הגבולות היא הדרך היעילה. אבל אנחנו יודעים שיכולים להיות מעגלי העברה בישראל ואנחנו פשוט לא מאבחנים אותם כי לא בודקים. בדיקות משרד הבריאות מכוונות בעיקר לחוזרים מחו"ל ולאנשים שבמגע קרוב אתם ולא בודקים מדגמית באוכלוסייה. 

"אם אין העברה מקומית בישראל אכן יש מקום לצעדים מחמירים. אך אם כפי שאני סבור יש העברה של המחלה באוכלוסייה בישראל אין טעם לסגור את הגבולות. זה רק יוצר נזק בינלאומי ומפריע להיערכות. הכל תלוי במידע המקצועי. לצערי בישראל סוגרים בכוונה את העיניים. איגוד רופאי בריאות הציבור ממליץ להרחיב את הבדיקות לזיהוי קורונה לרשת מרפאות ניטור שקיימת בישראל לנושא השפעת".

אתמול  גם תגלה ביום אחד לראשונה מספר דו ספרתי של חולים-14. נתון שהקפיץ את שיעור החולים בישראל ל-4.5 חולים למיליון תושבים, שיעור קרוב וזהה למדינות כמו יפן (4 למיליון) אוסטרליה (3.6) וטאיוואן (1.9) – לגבי שתי האחרונות רק אנשים שחזרו והם עם סימפטומים צריכים להיבדק אך עדיין השיעור בישראל נמוך לעומת אך רחוק ממדינות שלגביהן אין חובת בידוד עדיין כמו הולנד (15) שוודיה (20) ובלגיה (17). 

מה אומרים המספרים הללו? שמשרד הבריאות שהתאפיין עד כה בקבלת החלטות זריזה ואמיצה צריך להמשיך בכך וגם להעריך מדי פעם בפעם את הרלבנטיות של ההחלטות. האם עדיין איסור כניסה ממדינה מסוימת יקטין את כניסת נגיף הקורונה לישראל?

מספרי ושיעור החולים אינם חזות הכל. ההחלטות על בידוד מתקבלות גם על סמך הקשרים בין ישראל לאותן מדינות וההערכה האם יש חילופי אוכלוסיות רבות בין שתיהן. כמו כן מספר החולים נגזר פעמים רבות מאיכות מערכת הבריאות, כאשר כיום גוברת ההערכה שאותן מדינות בודדות שעדיין לא התגלו חולים בתחומן (מדינות אפריקה למשל) פשוט אינן מבצעות בדיקות.

הבוקר התפרסמו החקירות האפדימיולוגיות של עשרה חולים חדשים שהתגלו אתמול.  מעבר לבדיחות הרשת אודות המקומות שבהם שהו (סופר אלונית ליד מחלף בקה זכתה לפרסום רב) החקירות גם חושפות את שרשרת ההדבקה ואת הסיכון לציבור. כך למשל ארבעה מהחולים עד כה הם בני משפחה אחת. שניים מהם (חולה 22 וחולה 32  בני 50 ו-40 מאזור המרכז) חזרו באותה טיסה מברצלונה ובהמשך פגשו בשני בני משפחה נוספים (חולה מספר 33 וחולה מספר 34) שהו ביחד במספר מקומות ונדבקו מהם. 

נוסעים בנתב"ג שבים לישראל עם מסכות 

עוד נחשף כי חלק מהחולים (שלא היו תחת חובת בידוד) הצביעו בקלפיות. חולה אחת ביקרה במרפאת לב חזה בבלינסון ב-5.3  ומי שבא אתה במגע שם נדרש להיכנס לבידוד ועוד.

חולה נוספת (מספר 31) נכחה בטיול מאורגן לקרנבל המסכות בוונציה. מאותה קבוצה אובחנו עוד שני חולים (מספר 11 ו-12).

שניים מהחולים המאובחנים החדשים חזרו מטנריף ובהודעת משרד הבריאות צוין שאחת מהם שהתה במלון "לאס וגאס" שבו שהו באותו זמן עוד תשעה קבוצות של תיירים מישראל.

רופאים ואנשי מקצוע מתחו בימים האחרונים ביקורת על כך שההחלטות המכריעות במשרד הבריאות מתקבלות בפורום מצומצם, וטענו שמספר עמדות של אנשי מקצוע, שנוגעות בין היתר לנושא הגדרת הנבדקים לקורונה, זוכה להתעלמות.

בנוסף אתמול (ראשון) ערב ההחלטה שהייתה אמורה להיות מכריעה על הרחבת הבידוד בוטל באופן מפתיע דיון נרחב של הוות לטיפול במגיפות שמונה עשרות אנשי מקצוע והוא גוף מייעץ למשרד הבריאות. והביעו חשש שבהעדר התחשבות בדעת אנשי מקצוע "פקיד אחד יסגור מדינה שלמה".

Let's block ads! (Why?)



2020-03-09 11:08:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzQwMjU50gEA?oc=5

Bagikan Berita Ini

0 Response to "העלייה במקרי ההידבקות בישראל: האם גם חובת הבידוד לא תעזור? - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.