Search

רצף הפיגועים ביהודה ושומרון עלול להפוך לגל טרור המוני וקטלני - ישראל היום

רצף הפיגועים ביהודה ושומרון עלול להפוך לגל טרור המוני וקטלני - ישראל היום

לרצף הפיגועים ביהודה ושומרון יש פוטנציאל נפיץ במיוחד. הוא מחייב את ישראל לפעול בנחישות אבל גם בתבונה, כדי למנוע ממנו להפוך לגל המוני וקטלני.
הצעדים הראשונים כבר ננקטו, ובראשם תגבור כוחות בשטח (אתמול נשלח לגדה גדוד נוסף). יותר חיילים אמנם מייצרים גם יותר מטרות לפיגוע, אבל הם גם מגבירים משמעותית את תחושת הביטחון של האזרחים ומאתרים ומשבשים את פעילות גורמי הטרור. ממילא מעדיפים רוב המחבלים לפגוע בלובשי מדים שנחשבים מטרות לגיטימיות יותר, וגם מבחינת ישראל עדיף שאנשי ביטחון יספגו את הפיגועים ולא אזרחים.

במקביל לפעילות בשטח נדרש תיאום מבצעי ומודיעיני הדוק בין צה"ל, השב"כ ומשטרת ישראל. המאמץ המשולב הזה אפשר לבלום ב־2015 את אינתיפאדת הבודדים, והאתגר כעת דומה: לאתר מראש בכלים מודיעיניים וטכנולוגיים את מי שמתעתדים לבצע פיגוע, ולבלום אותם קודם שיצאו לדרך.

תיעוד הפיגוע בעיר העתיקה // צילום: דוברות משטרה

לצד שני המאמצים האלה, נדרשת ישראל להימנע מענישה קולקטיבית ולבדל בין גורמי הטרור לאוכלוסיה האזרחית שאינה מעורבת בו. זה עניין קריטי, שלא פעם פוליטיקאים ישראלים כושלים בו וגורמים לנזק. אם הציבור הפלשתיני כולו ייענש, הוא לא יוקיע מתוכו את הטרור אלא ייתן לו גיבוי. זה עלול להפוך את הבודדים להמונים, ואת הרצף לשטף מסוכן.
הקו המקשר בין ניסיונות הפיגוע השונים של הימים האחרונים ברור. כולם נובעים מהאווירה הקשה בשטחים בעקבות פרסום תוכנית המאה, ומהתמיכה של אבן מאזן ב"מחאה" הזאת. כמו בעבר, המחבלים עצמם מקבלים השראה ממחבלים אחרים שפעלו. הם מונעים ברובם מבעיות אישיות, ומוצאים בכך דרך להפוך לגיבורים בעיני עצמם וסביבתם. לרובם גם אין רקע דתי; האירועים הנוכחיים הם לאומניים בעיקרם, ומכאן גם הפוטנציאל הנפיץ שלהם: המדינה הפלשתינית נוגעת לכולם, ובהידלק הגפרור, התבערה עלולה להיות רחבה ולגרוף אליה את הציבור הרחב.

כדי להימנע מכך, נדרשת ישראל לפעול בשיקול דעת. להימנע ככל האפשר מנפגעים פלשתינים, ולהקפיד לקיים את שיתוף הפעולה המוצלח עם מנגנוני הביטחון הפלשתינים. בהיבט הזה, הריסת הבית אתמול לפנות בוקר בג'נין - שהתפתחה לחילופי אש שבמהלכם נורה ונהרג שוטר פלשתיני - היתה טעות מיותרת, על־סף הרשלנית. כאשר השטחים מאיימים לבעור, צריך לנקוט פעולות חיוניות כמו מעצרים, אבל עדיף להימנע מפעולות שסובלות דיחוי כמו הריסת בתים, ובוודאי שחובה להקפיד שלא ייפגעו בני־ברית שמסייעים בסיכול פיגועים שמצילים חיי ישראלים.

לוחמי צה"ל בעימותים בחברון // צילום: אי.פי

האתגר הזה מונח כעת בראש ובראשונה לפתחם של הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן. שלושה שבועות וחצי לפני הבחירות, הם המבוגרים האחראים שצריכים למנוע מהאירועים בגדה (וגם ברצועה) מלהתדרדר. זה עשוי לחייב אותם לעמוד יציב גם מול הדרג המדיני. ארגמן עמד באתגר דומה (ביחד עם הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט) במהלך משבר המגנומטרים ב־2017. עבור כוכבי זאת התנסות ראשונה בסיטואציה נפיצה במיוחד - פוליטית וביטחונית.

הנפיצות הזאת קיימת, כאמור, לא רק ביהודה ושומרון, אלא גם בעזה. טרור הבלונים שהתעצם מאוד בשבוע החולף מחייב תגובה, אבל ההצהרות אמש על פגיעה עתידית בחוליות המשגרים היו מיותרות. נפגעים פלשתינים (ברובם ילדים) עלולים להשיג תוצאה הפוכה - להסלים, ולא להרתיע ולהרגיע - ואפשר שישראל צריכה לחזור לשיטה שבה נקטה כבר בעבר, והוכחה כיעילה, של ירי בסמוך למפריחי הבלונים, אך תוך הימנעות מפגיעה ישירה בהם.

גם בעזה, כמו ביו"ש, האינטרס הישראלי המיידי הוא להרגיע. להימנע מדיבורים ומנפגעים מיותרים, ולנסות ככל האפשר לצנן את השטח. המשימות האלה יעמדו היום למבחן בשתי הגזרות, עם תפילות יום השישי ושלל אירועים שמתוכננים ועלולים להיות בעלי פוטנציאל נפיץ. זאת משימה סבוכה, אבל לא בלתי אפשרית: ישראל כבר עמדה בה כמה פעמים בשנים האחרונות, ובהצלחה רבה, ואם תנהג בשיקול דעת - אין סיבה שלא תעמוד בה גם כעת.

Let's block ads! (Why?)



2020-02-06 21:27:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzMxNTQz0gEA?oc=5

Bagikan Berita Ini

0 Response to "רצף הפיגועים ביהודה ושומרון עלול להפוך לגל טרור המוני וקטלני - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.